Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Multitronic en CVT ... 8-|

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Multitronic en CVT ... 8-|

Dat zijn dus echt mobylette-bakken
    Een electronisch gestuurde Vario ???

Iemand met ervaring?
    Zijn die simulatieschakelingen realistisch?
    Is het verbruik inderdaad minder door de toerenoptimalisatie?

Het enige wat ik weet is dat er met de multitronic redelijk wat problemen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten

Iemand met ervaring?
      Klinkt als een boot.

Comment

Iemand met ervaring?
        Multitronic is zoals een dafje van vroeger ja, maar dat met een ketting ipv een riem. Hierdoor kan er een veel hoger koppel verwerkt worden.

voordelen:

- altijd optimale toerental
        - geen schakeltijdverliezen
        - van 0-xxx zonder een enkele schok
        - lager verbruik
        - geen prestatieverlies tov een manuele bak
        - bij sportief rijden in manuele tiptronic modus te zetten, waardoor je de toerenklim niet moet missen.

nadelen:

- jammer genoeg de betrouwbaarheid

blijf het de beste 'automaat' vinden die er is. Argument dat het slecht klinkt en rijdt is bullshit, want je kan hem indien gewenst in manuele modus zetten waarbij je eigelijk met een conventionele tiptronic rijdt, maar dan eigelijk met nog iets snellere schakelreactie.

Punt is wel dat je er een motor aan moet hangen met ietwat koppel. Een platte 2.0 viercilinder benzine gaat geen leuke combinatie zijn met een multitronic.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
          Multitronic is zoals een dafje van vroeger ja, maar dat met een ketting ipv een riem. Hierdoor kan er een veel hoger koppel verwerkt worden.

voordelen:

- altijd optimale toerental
          - geen schakeltijdverliezen
          - van 0-xxx zonder een enkele schok
          - lager verbruik
          - geen prestatieverlies tov een manuele bak
          - bij sportief rijden in manuele tiptronic modus te zetten, waardoor je de toerenklim niet moet missen.

nadelen:

- jammer genoeg de betrouwbaarheid

blijf het de beste 'automaat' vinden die er is. Argument dat het slecht klinkt en rijdt is bullshit, want je kan hem indien gewenst in manuele modus zetten waarbij je eigelijk met een conventionele tiptronic rijdt, maar dan eigelijk met nog iets snellere schakelreactie.
          Wat vind je van DSG <-> multitronic / CVT ,

(Klassieke automaat (zo met 3 trappen) is wel nostalgisch. Die koppelomvormer in combinatie met versnellingen is ook speciaal. In feite heb je ook 3 glijdende kleine trappen ipv 3 klassieke versnellingen door de variabele koppeling.)

Punt is wel dat je er een motor aan moet hangen met ietwat koppel. Een platte 2.0 viercilinder benzine gaat geen leuke combinatie zijn met een multitronic.
          Begrijp niet waarom...
          Last edited by ; 20/04/2009, 11:14.

Comment

Wat vind je van DSG <-> multitronic / CVT ,

(Klassieke automaat (zo met 3 trappen) is wel nostalgisch. Die koppelomvormer in combinatie met versnellingen is ook speciaal. In feite heb je ook 3 glijdende kleine trappen ipv 3 klassieke versnellingen door de variabele koppeling.)

Begrijp niet waarom...
            DSG is leuk in auto's gelijk een GTI, of andere sportief getinte auto's. In een A4/A6/ etc is een multitronic de veel comfortabelere en smoothere keuze.

en de reden waarom je zo'n multitronic niet aan een koppelloze motor moet hangen is simpel... een CVT moet je laten werken op koppel, anders krijg je een acceleratie waarbij je constant op hoge toeren zit te 'zagen'. Een dikke turbodiesel dus, of een romige zespitter benzine... dat is heerlijk cruisen met CVT.

Comment

DSG is leuk in auto's gelijk een GTI, of andere sportief getinte auto's. In een A4/A6/ etc is een multitronic de veel comfortabelere en smoothere keuze.
              Ok, maar ook afhankelijk van uitvoering op één type wagen.
              DSG is trouwens ook "braaf" én zuinig in D stand. 7 traps DSG is nog een stapje verder.

en de reden waarom je zo'n multitronic niet aan een koppelloze motor moet hangen is simpel... een CVT moet je laten werken op koppel, anders krijg je een acceleratie waarbij je constant op hoge toeren zit te 'zagen'. Een dikke turbodiesel dus, of een romige zespitter benzine... dat is heerlijk cruisen met CVT.
              Je bedoelt: hoe lichter de motor hoe groter het mobylette-effect ?

Nu ik ga akkoord met turbodiesel en CVT. Een turbodiesel is sowieso niet gemaakt om hoge toeren te trekken en dus is een CVT op maat. Zowel dikke als kleine naft zie ik liever op DSG omdat die toeren net weer wel eigen én leuk zijn.
              Het is ook niet overbodig om te wijzen op het natuurlijke huwelijk tussen turbo en diesel. Turbonaft is complexer. Laat nu net de huidige turbotechnologie ook nog eens ontwikkeld zijn voor sterke lage toeren (verbruiksverlagende prestatie).
              Last edited by ; 20/04/2009, 11:55.

Comment

Ok, maar ook afhankelijk van uitvoering op één type wagen.
                DSG is trouwens ook "braaf" én zuinig in D stand. 7 traps DSG is nog een stapje verder.

Je bedoelt: hoe lichter de motor hoe groter het mobylette-effect ?

Nu ik ga akkoord met turbodiesel en CVT. Een turbodiesel is sowieso niet gemaakt om hoge toeren te trekken en dus is een CVT op maat. Zowel dikke als kleine naft zie ik liever op DSG omdat die toeren net weer wel eigen én leuk zijn.
                Het is ook niet overbodig om te wijzen op het natuurlijke huwelijk tussen turbo en diesel. Turbonaft is complexer. Laat nu net de huidige turbotechnologie ook nog eens ontwikkeld zijn voor sterke lage toeren (verbruiksverlagende prestatie).
                Kijk is naar wat filmpjes op youtube. Ik blijf erbij, het klinkt als een boot bij elke acceleratie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
                  Kijk is naar wat filmpjes op youtube. Ik blijf erbij, het klinkt als een boot bij elke acceleratie.
                  In "D" stand dan...

Comment

In "D" stand dan...
                    Ook in S stand, alleen in tiptronic mode niet maar daarvoor koop je geen automaat. Mijn baas heeft een Audi A4 2.0TDI met multitronic en ik zou het echt nooit willen, dan nog veel liever een conventionele 4traps automaat met koppelomvormer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gunter Bekijk Berichten
                      Ook in S stand, alleen in tiptronic mode niet maar daarvoor koop je geen automaat. Mijn baas heeft een Audi A4 2.0TDI met multitronic en ik zou het echt nooit willen, dan nog veel liever een conventionele 4traps automaat met koppelomvormer.
                      hehehe

nu, ik zie het anders; Ik vind de CVT vrij sterk summum van de idee achter automaat, zelfs met een werkgebiedsoptimalisatie. je kan zelfs "tippen" als je wil. Wat kan je nog meer hebben?
                      Ik zie in de CVT toch iets ideaal voor een stadswagen: maximale, traploze acceleratie, optimaal verbruik en met volledige aandacht voor het verkeer.

Je hebt zelf DSG. Ik ook. Maar DSG is dan ook geen echte automaat toch? Typische semi-automatische versnellingsbak. Echte koppeling (twee zelfs ) met echte tandwielversnellingen.
                      Lekker rijden.

Maar CVT heeft inderdaad ook wel iets... Andere wereld...

Klassieke automatische bak is enkel nostalgie. Leuk onderwerp qua techniek (koppelomvormer, planetaire overbrenging enzo...) echt tof.
                      Maar ik verkies toch om te rijden ofwel DSG ofwel CVT. Klassieke automaat is zo wat glijdend én schakelend (altijd net iets te weinig trappen en altijd trappen te veel om echt te "glijden")
                      Last edited by ; 20/04/2009, 17:03.

Comment

Op de keper beschouwd is cvt de enige echte volautomatische aandrijving. (Noteer het woord aandrijving want men kan daar niet langer meer van automatische bak spreken).

Comment

en de echte ideale

Comment

Vanaf dat er iemand met een betrouwbare CVT komt op een fatsoenlijke motor wil ik het direct op al mijn wagens.

Het is eenvoudigweg de beste manier om het motorvermogen over te brengen. Je bent er sneller mee én zuiniger als het ding goed ontworpen is.

Comment

De nieuwste 8-traps Multitronic zoú dat eindelijk zijn. Maar of er iets van waar is, is afwachten.

Comment

8-traps multitronic is bullshit.

Die 8 trappen mogen ze direct weglaten, die pipo's die dat niet kunnen waarderen moeten ze maar laten rijden met handbak.

Comment

ja, 6 is opzich zeker genoeg.

En het maakt hem ook niet betrouwbaarder ofzo, het is gewoon de allerlaatste evolutie van de MT.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                    Vanaf dat er iemand met een betrouwbare CVT komt op een fatsoenlijke motor wil ik het direct op al mijn wagens.

Het is eenvoudigweg de beste manier om het motorvermogen over te brengen. Je bent er sneller mee én zuiniger als het ding goed ontworpen is.
                                    Ik niet, ik blijf genieten van het ''opschakelen'' van een conventionele automaat, zeker wanneer ie boterzacht overschakelt. Blijft toch nog steeds een compleet andere ervaring dan een CVT die belachelijk hoog contant in de toeren jankt als je plankt.

Het argument van manuele modus in Tiptronic is onzin, want dan moet je alsnog zelf schakelen, en ik zie niet in waarom je dat zou willen, tenzij je op circuit aan het rijden bent.

Comment

ja, 6 is opzich zeker genoeg.

En het maakt hem ook niet betrouwbaarder ofzo, het is gewoon de allerlaatste evolutie van de MT.
                                      Die moet helemaal geen schakelprogramma's hebben! Gewoon altijd in de CVT-stand (of hoe heet dat ding) rijden. 1 trap is meer dan genoeg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RRD Bekijk Berichten
                                        Ik niet, ik blijf genieten van het ''opschakelen'' van een conventionele automaat, zeker wanneer ie boterzacht overschakelt. Blijft toch nog steeds een compleet andere ervaring dan een CVT die belachelijk hoog contant in de toeren jankt als je plankt.

Het argument van manuele modus in Tiptronic is onzin, want dan moet je alsnog zelf schakelen, en ik zie niet in waarom je dat zou willen, tenzij je op circuit aan het rijden bent.
                                        Normaalgezien kan multitronic ook een automaat simuleren dacht ik. Maar daarvan zie ik het nut dus niet in. het is trager en verbruikt meer.

Ohja, die CVT's waar ik het over heb zijn niet die dingen die aan de grasmaaiermotor in CooperJ hing he, dat ding was wreed irritant.

S 65 zou ideaal zijn met CVT

Comment

Working...
                                        X